Antimobbestrategi for FGU Midtjylland
“Mobning handler ikke om de enkelte unge.
Det handler om kulturen i de fællesskaber, som unge er en del af”
Det kan være svært at skelne mobning fra drillerier. Vi anvender flg. definition på mobning:
”En person mobbes, når han eller hun gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra en eller flere, og ofte på et sted hvor han eller hun er tvunget til at opholde sig.”
(Dan Olweus, psykologiprofessor ved Universitetet i Bergen)
Denne antimobbestrategi er en indsats for god trivsel
For at forebygge mobning er det nødvendigt at arbejde med kulturen i de fællesskaber, som eleverne indgår i. Det allerbedste middel mod mobning og social eksklusion er at støtte eleverne i tolerante og positive fællesskaber.
FGU Midtjyllands skoler i Viborg og Silkeborg er skoler, hvor eleven skal føle sig tryg. Det er, når man samles om fælles oplevelser og interesser. Det handler om plads og tolerance, hvor udvikling og deltagelse i fællesskabet er en rettighed for den enkelte og mangfoldighed opfattes som en værdi for fællesskabet.
FGU Midtjylland betragter enhver form for mobning som værende uacceptabel. Dette gælder uanset om mobningen foregår mundtligt, skriftligt, handlingsmæssigt eller på de sociale medier, og om den retter sig mod elever, lærere eller andre ansatte.
Det betyder at denne antimobbestrategi både gælder i og uden for skoletiden, da der kan opstå situationer, hvor skolen vurderer, at uhensigtsmæssig adfærd har haft direkte negativ indflydelse på læringsmiljøet og dermed andre elevers psykiske arbejdsmiljø. Alle elever og ansatte har krav på et godt undervisnings- og arbejdsmiljø.
Alle skal tage ansvar for antimobning
Elevens ansvar og opgaver:
- Skal kende skolens antimobbestrategi og skolens ordensregler.
- Sige fra over for personer som mobber.
- Kontakte lærer eller vejleder (gerne kontaktlærer), hvis de oplever selv at blive mobbet eller ser andre blive det. Det er ikke at sladre, men at bidrage til alle elevers trivsel.
Elevrådets ansvar og opgaver:
Elevrådet er en vigtig part i arbejdet med at fremme trivslen blandt eleverne på FGU-skolerne i Viborg og Silkeborg – i samarbejde med lærere, vejledere og ledelse.
Elevrådet:
- Deltager i arbejdet med og evalueringen af skolens antimobbestrategi.
- Inddrages i arbejdet med trivselsmålinger og de efterfølgende indsatser.
- Bidrager med idéer og aktiviteter til fremme af trivslen på tværs af hold og faglige temaer.
Lærernes og vejledernes ansvar og opgaver:
- Have en anerkendende tilgang til enhver henvendelse fra elever og evt. forældre i en tryg atmosfære.
- Samarbejde med eksterne fagfolk.
- Sikre fællesskabsfremmende aktiviteter på tværs af hold og faglige temaer.
- Anvende, analysere og justere efter data og oplysninger i forhold til elevens læring og trivsel.
- Inddrage digital dannelse og digital opførelse i undervisningen.
- Inddrage kolleger og ledelse.
- Hvis ansatte selv observerer mobning eller mistanke om mobning, skal den ansatte straks henvende sig til nærmeste uddannelsesleder.
- Ved trivselsproblematik indkaldes til akut samtale indenfor 24 timer.
Ledelsens ansvar og opgaver:
- Støtte elevrådet i arbejdet.
- Kontakte relevante fagpersoner.
- Prioritere diverse foredrag/oplæg i et dannelsesperspektiv.
- Skabe og fastholde en inkluderende læringskultur.
- Italesætte fællesskab som en del af skolernes fundament.
- Bistå med akut sparring – evt. bisidder eller mægler ved samtale.
- Gennemføre undersøgelse af undervisningsmiljøet, samt drøfte resultater med elevrådet og beslutning for tiltag.
Handleplan – hvis der sker mobning
Indenfor fem arbejdsdage iværksætter skoleleder flg.
Trin 1: Akut handlingsplan – uddannelsesleder har teten med sparring fra skoleleder:
- Indhentning af hændelsesberetning af forløb fra alle involverede.
- Afdækning af den berørte elevs behov i forhold til situationen.
- Mulig kontakt til den involveredes forældre/støttepersoner.
- midlertidig hjemsendelse.
- Orientering til lærere og vejledere.
Trin 2: I samarbejde med lærere, vejleder og uddannelsesleder udarbejder skoleleder en redegørelse for hændelsesforløbet. I den forbindelse indkaldes de involverede parter til samtale med skoleleder. Orientering til direktøren.
Trin 3: Hvis det vurderes, at der er tale om mobning, udarbejder skoleleder i samarbejde med uddannelsesleder, lærere og vejleder en konkret handlingsplan for det videre forløb. Orientering til direktøren.
Klagemuligheder
Hvis eleven oplever, at skolen ikke reagerer passende i forhold til mobning generelt eller i konkrete tilfælde, kan eleven klage til FGU Midtjyllands direktør, der videresender klagen til bestyrelsen. Hvis eleven ikke får fuldt medhold i sin klage, sendes klagen videre til Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM).